Störning i inomhusmiljö - anmälan
Om du har problem med din boendemiljö ska du alltid först kontakta fastighetsägaren. Tar inte fastighetsägaren ditt klagomål på allvar kan du lämna in ett klagomål till miljö- och hälsoskyddsenheten.
För att miljö- och hälsoskyddsenheten ska behandla ett klagomål ska nedanstående punkter vara uppfyllda:
- Du ska själv först ha tagit kontakt med den som är ansvarig för störningen och att denne har fått möjlighet att undersöka och åtgärda problemet.
- Miljö- och hälsoskyddsenheten ska anse att klagomålet är en hälsorisk. Slitage eller boendestandard räknas inte som en hälsorisk.
- Störningen ska vara pågående. Miljö- och hälsoskyddsenheten handlägger inte klagomål som gäller störningar längre tillbaka i tiden eller som kan tänkas komma.
- Störningen ska kunna hanteras enligt miljö- och hälsoskyddsenhetens lagstiftning. Störningar från grannar hanteras oftast bättre av störningsjour eller polis.
Läs mer:
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
dataskyddsombud@motala.se
Frågor om e-tjänsten
Servicecenter
motala.kommun@motala.se
0141-22 50 00