Störning i inomhusmiljö - anmälan
Om du har problem med din boendemiljö ska du alltid först kontakta fastighetsägaren. Tar inte fastighetsägaren ditt klagomål på allvar kan du lämna in ett klagomål till miljö- och hälsoskyddsenheten.
För att miljö- och hälsoskyddsenheten ska behandla ett klagomål ska nedanstående punkter vara uppfyllda:
- Du ska själv först ha tagit kontakt med den som är ansvarig för störningen och att denne har fått möjlighet att undersöka och åtgärda problemet.
- Miljö- och hälsoskyddsenheten ska anse att klagomålet är en hälsorisk. Slitage eller boendestandard räknas inte som en hälsorisk.
- Störningen ska vara pågående. Miljö- och hälsoskyddsenheten handlägger inte klagomål som gäller störningar längre tillbaka i tiden eller som kan tänkas komma.
- Störningen ska kunna hanteras enligt miljö- och hälsoskyddsenhetens lagstiftning. Störningar från grannar hanteras oftast bättre av störningsjour eller polis.
Läs mer:
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Enligt arkivlagstiftning
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hanteringen av personuppgifter i e-tjänsten kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål. Du kan också höra av dig till Motala kommuns dataskyddsombud på dso.motalakommun@insatt.com.
Dina rättigheter – Intergritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnadsnamnden@motala.se
Servicecenter
motala.kommun@motala.se
0141-22 50 00