Klagomål på ställföreträdare
Den här tjänsten kräver inloggningDet första du ska göra om du inte är nöjd med hur din gode man eller förvaltare sköter uppdraget är att prata med denne. Om du efter det fortfarande är missnöjd kan du lämna in ett klagomål till överförmyndarkansliet.
Kansliet utreder då klagomålet och beslutar om åtgärd. Ställföreträdaren ges alltid möjlighet att bemöta klagomålet genom att yttra sig.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år efter avslutat ärende
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hanteringen av personuppgifter i e-tjänsten kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål. Du kan också höra av dig till Motala kommuns dataskyddsombud på dso.motalakommun@insatt.com.
Dina rättigheter – Intergritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarnamnden@motala.se
Servicecenter
motala.kommun@motala.se
0141-22 50 00