Vanliga frågor


Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?

När du utför ett ärende via en e-tjänst, gör du det i webbläsaren på din dator, telefon eller surfplatta. I och med att du signerar din ansökan eller anmälan med din e-legitimation, går ärendet digitalt direkt till en handläggare. Vissa e-tjänster är kopplade till Mina sidor. Det gör att du kan logga in och följa dina ärenden, göra kompletteringar eller skicka meddelande till handläggaren.

Vissa ärenden finns inte som e-tjänst, utan är fortfarande blanketter. I vissa fall kan du välja mellan e-tjänst och blankett. Blanketterna kan du i de flesta fall fylla i på datorn, eller så skriver du ut den och fyller i för hand. Om du behöver signera ärendet måste du skriva ut den och signera med penna. Den ifyllda blanketten skickas till den postadress, eller i vissa fall e-postadress, som är angiven. Ärenden som skapas vid inskickad blankett går inte att följa via Mina sidor.


Hur kan jag öppna blanketterna och fylla i dem?

Om du har problem med att använda blanketterna kan du behöva uppdatera din webbläsare. Exempelvis kan tidigare versioner av webbläsaren Edge inte tolka ifyllningsbara fält i PDF-filer. Om du har det här problemet, prova att öppna blanketterna i ett externt program, som Adobe Acrobat Reader.

Ladda ned och installera Adobe Acrobat Reader


Varför måste jag ha en e-legitimation?

Vi måste vara säkra på att du är du när du skickar in en ansökan eller anmälan till oss. När du loggar in med e-legitimation så hämtas dina personuppgifter från Skatteverket. Det gör att du slipper fylla i dina uppgifter manuellt. När du sedan loggar in på Mina sidor så kan du även följa ditt ärende under hela handläggningsprocessen.

Motala kommun tillåter inloggning och signering med hjälp av

  • bank-id
  • mobilt bank-id.
  • Freja e-id.

Även e-legitimationer utfärdade i annat EU-land och som godkänts i Sverige kan användas genom att använda Foreign ID vid inloggning.

Läs mer om e-legitimation


Vad innebär funktionen ”Spara” i e-tjänsten?

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparas din ansökan på en särskilt avdelad yta som begränsar åtkomsten till din ansökan, så att inga obehöriga kan läsa eller förvränga informationen. Du kan när som helst komma åt din ansökan igen. För att fortsätta arbetet med din ansökan igen behöver du vara inloggad med hjälp av e-legitimation så att vi kan säkerställa din identitet. 


Kontakt

Har du frågor om Mina sidor eller har frågor om specifika ärenden, kontakta Servicecenter på motala.kommun@motala.se eller 0141-22 50 00.