Riksfärdtjänstresa - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVad är riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänsten vänder sig till dig som har en stor och varaktig funktionsnedsättning. Riksfärdtjänst är inte detsamma som att åka färdtjänst. Vi utreder om du har rätt till riksfärdtjänst utifrån din funktionsnedsättning. Vid varje ansökan utreder vi också vilket resesätt du klarar av.
Riksfärdtjänst är inte en bilresa utan en ekonomisk ersättning som du kan få om du inte kan åka tåg eller buss själv. När du behöver ta med dig en person som hjälper till under tågresan får du en ökad kostnad för ledsagarens tågbiljett. Det är den kostnaden som vi ersätter. De flesta klarar att åka tåg om de har en ledsagare med sig.
Om du klarar att åka tåg eller buss själv kan du inte få riksfärdtjänst. Om du inte klarar att åka tåg själv, så utreder vi om du klarar att åka tåg tillsammans med en ledsagare. För dig som har svårt att gå i trappor finns det många tåg utan trappsteg. För dig som sitter i rullstol finns det rullstolslift på många tåg. Du åker färdtjänstfordon till och från tåget.
Du kan inte få riksfärdtjänst för:
Riksfärdtjänst är övriga resor utanför Östergötland som innebär en resa från en kommun till en annan.
Om du får riksfärdtjänst måste du själv ordna en ledsagare som kan följa med dig. Ledsagarens uppgift är att hjälpa dig med det som personalen på tåget inte kan hjälpa till med. Vi ersätter ledsagarens tågbiljett.
Ansök i god tid
Vad är riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänsten vänder sig till dig som har en stor och varaktig funktionsnedsättning. Riksfärdtjänst är inte detsamma som att åka färdtjänst. Vi utreder om du har rätt till riksfärdtjänst utifrån din funktionsnedsättning. Vid varje ansökan utreder vi också vilket resesätt du klarar av.
Riksfärdtjänst är inte en bilresa utan en ekonomisk ersättning som du kan få om du inte kan åka tåg eller buss själv. När du behöver ta med dig en person som hjälper till under tågresan får du en ökad kostnad för ledsagarens tågbiljett. Det är den kostnaden som vi ersätter. De flesta klarar att åka tåg om de har en ledsagare med sig.
Om du klarar att åka tåg eller buss själv kan du inte få riksfärdtjänst. Om du inte klarar att åka tåg själv, så utreder vi om du klarar att åka tåg tillsammans med en ledsagare. För dig som har svårt att gå i trappor finns det många tåg utan trappsteg. För dig som sitter i rullstol finns det rullstolslift på många tåg. Du åker färdtjänstfordon till och från tåget.
Du kan inte få riksfärdtjänst för:
Om du har en varaktig funktionsnedsättning som medför att du inte kan resa till normala resekostnader, kan du ansöka om riksfärdtjänst för resor utanför Östergötland. Ansökan om riksfärdtjänst görs inför varje enskild resa och kan beviljas efter utredning.
För att kunna behandla din ansökan i tid vill vi ha den minst tre veckor innan din planerade resa. För resor kring jul, nyår och trettonhelgen behöver vi ha ansökan senast den 15 november.
Läs mer om färdtjänst:
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Enligt arkivlagstiftning
Övriga upplysningar
Som registrerade har du rätt till följande rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
- Rätt till information (registerutdrag)
- Rätt till rättelse
- Rätt till radering
- Rätt till begränsning av behandling
- Rätt att göra invändningar
- Rätt till dataportabilitet.
Du kan läsa mer på kommunens webbplats eller hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Personuppgifter (GDPR) - Motala kommun
Dina rättigheter - Integritetsskyddsmyndigheten
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hanteringen av personuppgifter i e-tjänsten kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål. Du kan också höra av dig till Motala kommuns dataskyddsombud på dso.motalakommun@insatt.com.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@motala.se
Servicecenter
motala.kommun@motala.se
0141-22 50 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Behov
- Resa
- Övriga resenärer
- Övriga upplysningar
- Godkännande
- Skicka in